tiistai 20. syyskuuta 2011

Tämä ei ole aprillipila: Kesä meni - talvi tuli!

Tämän aamuinen lehti toi talven miltei kosketeltavan lähelle. Kuva lunta luovasta miehestä muistutti viime talvesta, mutta oli otettu eilen Itävallassa. Zell am See hohti valkoisena. Lunta oli tullut yli 40 cm yhdessä yössä. Huomiseksi on kuulemma luvattu + 20 astetta. Luultavasti säätiedotus on viimeviikon tiedotteita. En voi uskoa, että lähes puolen metrin hankien jälkeen tulee enää kesä. Großglocknerstrasse eli alppitie Zell am Seen puolelta on suljettu. Salzburgissa on satanut lunta alle 1000 metrin korkeudessa - ei siis vielä kaupungissa. Lennän huomenna. Onneksi olen pakannut jo etukäteen talvivaatteet mukaan, kun sitä ei koskaan tiedä miten säät syyskuun lopulla siellä muuttuvat. Olen kokenut tämän joskus ennenkin, joten mitään uutta nämä nopeat sään vaihdokset eivät Itävallan alpeilla ole. Tuntuu vain niin hullulta, kun vielä viikko sitten sielläkin oli yli 25 astetta plussan puolella ja nyt on talvi tullut yhdessä yössä.

Tämän aamuisesta lehdestä kuva Itävallan lumisateesta.Pitääkö ottaa pipo ja lapaset mukaan, kun lennän Salzburgiin huomenna? Talvisaappaat olen jo lähettänyt etukäteen Guidon autossa, ettei kaikkea tarvitse raahata lentokoneessa.

Matkaan lähtee myös kutimeni. Leikkasin taas eilen matonkuteita vanhoista lakanoista ja kudon niistä mattoa. Koska en omista kangaspuita, täytyy kutominen tehdä käsipelillä eli 10-numeroisilla puikoilla.Sitä voi tehdä telkkaria katsoessa ja Friedhelm leikkii kerillä lattialla kuin kunnon kissan kuuluukin. Ompelukonetta en aio raahata mukanani. Sen sijaan italian oppikirjani otan kännykässäni mukaan. Anna laittoi koko kirjan kännykkääni ja voin opiskella vaikka kävellessä tai hotellihuoneessa, jos lumisade estää ulkoilun.

 Hieronnan olen tilannut jo etukäteen. Viimekertainen teki todella hyvää ei pelkästään jäsenille vaan sielulle. Sain ruokaohjeiden lisäksi ihan rehellisiä elämänohjeita ja se teki hyvää. Eilen kävin thaimaalaisessa hieronnassa täällä Bergisch Gladbachissa. Todella viehättävä paikka. Erittäin tyylikkäästi sisustettu, rauhallinen musiikki teki levollisen mielen ja aivan hento tuoksu tarttui myös vaatteisiin kotiinviemiseksi. Olen kerran aikaisemmin ollut thai-hieronnassa Suomessa, mutta se ei ollut mitään tähän verrattuna. TÄmä oli todella asiantuntevaa, tehokasta ja erittäin rauhoittavaa. Jalkojani hierottiin puolisen tuntia ja tuntui, että lihaksia, joiden olemassaolosta en ole tiennyt aikaisemmin mitään, ilmestyi yhtäkkiä kipuineen. Tilasin uuden ajan pelkästään jalkahierontaan. Olen päättänyt antaa aikaa itselleni. Pitää huolta kropastani, sillä tämä on ainoa, joka minulla on. Hiukan olen oppinut näiden viimeisten kuukausien aikana kunnioittamaan omaa kehoani ja kuuntelemaan sen tarpeita. Äkkipikaiset liikkeet ja kiireen olen yrittänyt jättää pois. Se on vaikeaa, sillä olen aina tottunut tekemään kaiken nopeasti. "tuo tullessasi, vie mennessäsi" oli isoäitini opetus. Ei yhtään hullumpi, mutta senkin voi tehdä rauhallisessa tahdissa.

Käsitöiden kanssa on joskus vähän sama juttu, että tekisi mieli tehdä niin paljon kaikkea eikä aika riitä sittenkään siihen mitä on suunnitellut. On opeteltava ottamaan yksi asia kerrallaan ja jos en ehdi tehdä päivän aikana mitään, ei se ole maailmanloppu eikä minun tarvitse stressata itseäni sillä, että seuraavana päivänä on tehtävä tuplaten töitä. Olen sitä paitsi sairaslomalla enkä työleirillä. Kun sen asian saisin ymmärrettävään muotoon itselleni niin selviäisin huomattavasti helpommalla. Tunnen yhä vielä syyllisyyttä siitä, etten käy töissä, joten kompensoin kai tätä "työttömyyttä" sillä että ompelen koko päivän.

Tämä on kai sitä luterilaista työmoraalia, joka seuraa näin ortodoksi-ihmistäkin!

Suomalainen ruisleipä on syöty englantilaisen appelsiinimarmeladin kera. On ihan hyvä yhdistelmä. Rukiisen makea maku.

Ei kommentteja: