keskiviikko 3. elokuuta 2011

HIERONTAA JA HYVINVOINTIA

Hieronnalla on parantava vaikutus. Se ei helpota yksinomaan niskakipuja, jotka on itseaiheutettuja; istun päivät pitkät pieni läppäri sylissä olohuoneen sohvalla räätälin asennossa ja kirjoitan tai luen muiden blogeja. Olen löytänyt aivan ihanan ihmisen Helsingistä. Hänelle on tehty jo 3 maksansiirtoa eikä se ole mikään yksinkertainen "ota-ja-poista" - toimenpide vaan se vaatii uskomattoman hyvää ruumiillista kuntoa sekä henkistä tasapainoa. Olen saanut hyviä ohjeita ja rauhoittunut kirjoittelun myötä. Kiitos Tarja!

Halusin sanoa muutaman sanan hieronnasta. Jo pelkästään toisen ihmisen kosketus saa levottoman olon rauhoittumaan. Vaikka en ole koskaan ollut mikään erityisen harras vaihtoehtolääketieteen kannattaja, olen huomannut, että on olemassa terapioita, joiden lääketieteellistä vaikutusta ei voida mitata samoilla mittareilla kuin bilirubiinin tai muiden maksan muutosten arvoja. On olemassa hyvinvointiarvoja, jotka näkyvät siten, että keho ja mieli ovat tasapainossa. Kipuja ei niillä kenties voida poistaa, mutta elimistön kokonaistunne tasapainottuu. Olen käynyt vuosikausia saman hierojan luona. Hän ei ota ns. kassapotilaita vastaan vaan maksan kaiken itse, mutta hän on niin äärettömän hyvä, etten halua mennä muualle. Puolen tunnin hieronta maksaa 20 euroa. Hinta nousi vuoden alussa 18 eurosta kahteenkymmeneen. Muualla joutuisin maksamaan yli 30 euroa, joten olen valmis pulittamaan hyvinvointini eteen tuon summan.

Barbara teki minulle tänään öljysekoituksen, jonka pitäisi auttaa kuivunutta ihoani sekä rauhoittaa maksaani. Teimme tänään "taikoja".Hän otti pienen heilurin ja pyysi minua ottamaan laatikostaan minkä tahansa öljypulloista käteeni. Hän asetti toisen kätensä jalkani päälle saadakseen kontaktin minuun ja toisella kädellä hän roikotti pientä heiluria pullon päällä. Itsekseen hän kysyi: "sopiiko tämä öljy Tintille?". Heiluri pysyi hiljaa paikallaan, kunnes alkoi hitaasti pyöriä vasemmalta oikealle. Barbara pyysi minua siirtämään öljyn syrjään ja sanoi, ettei se sopinut alkuunkaan. Näin kävimme kaikki parikymmentä pientä öljypulloa läpi: lavendelin tuoksusta ruusuun, minttua ja koivua unohtamatta. Tiedän, että heilurin liikettä voi manipuloida, mutta kun näin Barbaran vakaan käden pitävän heiluria pullojen yllä, luotin siihen, että pieni "taika" toimii. Olen saanut öljysekoituksen ja tänä iltana aloitan sitten öljyämisen uusilla "taikatuotteillani". Noituutta tai ei, tuoksu on ihana ja toivottavasti myös vaikutus on positiivinen.

Kerroin, että minulle on suositeltu ns. kinesiologista terapiaa. Jouduin lukemaan internetistä mitä se yleensä pitää sisällään enkä oikein vieläkään tajua mitä se on, mutta Barbara sanoi heti, että se olisi minulle ihan paikallaan. On olemassa ns. Bodytalking terapia (minun ei kuulemma tarvitse sanoa sanaakaan terapian aikana) jossa terapeutti etsii kohdat, jotka kaipaavat "parantamista". Huomenna on ensimmäinen istunto. Odotan jännityksellä mitä ruumiini kertoo.

En usko, että nämä erilaiset terapiamuodot ovat ns. "viimeinen ojenkorsi",  paranemiseen, koska mitään varsinaista paranemista ei ilman maksansiirtoa saada aikaan. Maksani on täynnä kystiä, sairauteni on perinnöllinen ja geneettinen eikä sitä paranna muu kuin uusi, tuore, terve maksa. Eikä siihen auta edes yletön maksamakkaran mussuttaminen. Siihen auttaa vain, että joku onneton kurvaa Altenbergin mutkaisilla teillä sadesäällä tai irtokivillä 180 km tuntinopeudella päin puuta. Siinä on minun pelastukseni. Ja sitten tällä onnettomalla on terve, alkoholin turmeltamaton maksa ja kolmanneksi; taskussa elinsiirron salliva kortti.

Ei kommentteja: